keskiviikko 4. tammikuuta 2017

Helmin ristiäiset

Tasan kaksi vuotta sitten meidän rakas esikoisemme sai kasteessa nimen: Helmi Ilona. Nimivalinta oli meille erittäin helppo. Helmi Ilona on meidän mielestämme todella kaunis nimi.


Miksi meidän lapsemme kastettiin kuukauden ikäisenä? Pidimme kastetilaisuuden ja ristiäisjuhlat Moision Kartanossa, jonne oli tulossa myöhemmin lattiaremontti. Halusimme järjestää ristiäiset siellä, koska se on minulle tärkeä paikka, siellä juhlittiin myös häitämme. Olisi ollut ihanteellista pitää ristiäiset kotona, mutta meillä on isot perheet, kotona olisi ollut liian tiivis tunnelma. Olin myös nähnyt kun rakkaat serkkujeni lapset olivat saaneet nimet samaisessa paikassa ja heillä oli ollut aivan ihanat juhlat. Paikka on myös itsessään kaunis eikä isompia koristeluita tarvittu. Siellä oli kaikille hyvin tilaa ja mahduimme kaikki kahvittelemaan yhtäaikaa.


Ristiäiset kuukauden ikäiselle oli muutenkin hyvä päätös, sillä Helmi oli vielä niin pieni että hän nukkui paljon. Seremonia sujui rauhallisesti Helmin uinuessa. Itkuilta vältyttiin, Helmi oli kevyt ja sylikummin oli helppo kannatella häntä. Ristiäiset olivat perinteiset. Pappi piti kauniin puheen, lapsi kastettiin ja siunattiin, rukoilimme, yksi kummeista luki raamattua ja lauloimme pari virttä. Kun Helmi oli kastettu siirryimme alakertaan kahvittelemaan, syömään kakkua ja viettämään mukavaa juhlaa yhdessä.


Ristiäisissä tärkeässä roolissa vauvan lisäksi ovat tietysti kummit. Meillä niin kuin varmasti monilla muillakin olisi ollut paljon hyviä kummiehdokkaita, silti ensimmäiselle lapselle kummit oli kuitenkin helppo valita. Helmille valikoitui neljä kummia. Tietysti mietimme yhdessä kummivalintoja, mutta jos tarkkoja ollaan niin minä ehdotin 2 kummia ja Pekka 2 kummia. Ja he ovat kaikki jokainen omalla tavallaan hyviä kummeja Helmille.


Olin päättänyt jo ennen kuin olimme Pekan kanssa edes suunnitelleet lapsia, että sitten kun sen aika koittaa, niin haluan rakkaan veljeni lapsemme kummiksi. Olin aina ajatellut että kummina "pitää olla" sukulaisia ja kyllä minulla muutenkin ihan ensimmäiseksi tuli mieleen veljeni. Hänen kanssaan olen kasvanut, hän tuntee minut ja hän on minulle erittäin tärkeä ja rakas. Hänellä on hyvä huumorintaju ja ajattelin että hänestä tulee varmasti Helmin elämään hauska, luotettava ja turvallinen kummi-eno.


Myös toinen kummivalintani oli erittäin selkeä. Halusin lapsellemme kummiksi ihmisen, joka pitää minusta sellaisena kuin olen, joka on iloinnut kanssani tärkeimpinä hetkiäni, mutta on ollut tukenani myös silloin kun minulla on ollut vaikeaa. Ajattelin että rakas ystäväni, joka oli ollut myös kaasoni, tukee minua varmasti myös tässä "projektissa" ja haluaa olla osa sitä, hih. Minusta tämä kummin rooli on myös häntä kohtaan suurin kunnianosoitus mitä ikinä pystyn hänelle antamaan.


Pekan erinomaiset valinnat kummeiksi olivat hänen siskonsa ja tämän mies. Mistä olen enemmän kuin tyytyväinen. Pekan siskosta tuli myös Helmin sylikummi. Minusta on ihanaa miten kiinnostuneita he olivat Helmistä ja minun voinnistani raskausaikana, mikä entisestään vahvisti meitä siitä ajatuksesta, että heistä tulisi hyviä kummeja. Minusta on myös mukavaa miten he ovat aina leikkineet Helmin kanssa ja olleet kiinnostuneita Helmin kuulumisista. Kyllä minusta on kiva, että Helmillä on sukulaisia kummeina, sillä sukulaiset ovat pysyviä, mikä tuo turvallisuuden tunnetta. 


Kummit ovat tärkeitä ihmisiä, mutta sekä meidän että Helmin elämässä on paljon muitakin tärkeitä ja läheisiä ihmisiä. Yksinkertaisesti kaikkia rakkaita ei vaan voi valita kummeiksi, mutta se ei poissulje sitä tosiasiaa että he ovat Helmille yhtä tärkeitä kuin kummitkin. Lapselle läheisyys, läsnäolo, kommunikaatio ja huomioiminen ovat ne asiat mistä lapsi kokee turvallisuuden tunnetta ja kokee olevansa tärkeä ja rakastettu. Näitä asioita voi tehdä ja osoittaa kuka vaan, joka niin haluaa tehdä. Helmi onkin superonnekas, kun saa kasvaa niin monien ihmisten ympäröimänä. Meillä on rakkaita sukulaisia ja ystäviä, jotka ovat sekä meille että Helmille yhtä tärkeitä kuin kummitkin. Arvostan kaikkia teitä, ihan jokaista jotka olette hyviä, ihania ja rakastavia lastemme kohtaan. Kiitos siitä, että lapsemme Helmi Ilona saa kasvaa turvassa ja rakastettuna. Kiitos teille kaikille tuestanne ja rakkaudestanne meitä kohtaan. Arvostamme sitä todella ja olen varma, että Helmikin osaa sitä myöhemmin arvostaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♡