maanantai 29. marraskuuta 2021

Tällä kertaa minulla on tulevan joulun suhteen kriisi

Meidän joulukoti on yleensä sisustettu aika runsaasti. Monet rakkaat perinnekotisteet on laitettu esille samoin itsetehdyt askartelut. Kotoa on löytynyt joulunvärejä: punaista, vihreää, hopeaa, kultaista... paljon kaikkea. Minulla on ollut monia ideoita jouluun: koristeluihin, sisustukseen, lahjoihin, askarteluihin ja paketointiin. Nyt minulla on tulevan joulun suhteen kriisi. 


Yleensä olen joulukoristeista ja joulun odotuksesta todella innoissani. Olen sanonutkin olevani "jouluhössöttäjä". Rakastan joulua, mutta nyt rankka syksy on vaatinut veronsa, ahdistaa enemmän ja olo on välillä synkempi. Minun on vaikea tehdä päätöksiä tai löytää samanlaista joulufiilistä kuin yleensä. Harmittaa, kun olin suunnitellut lapsille elf on the shelf tonttukalenterin (jo elokuussa), mutta täytyy myöntää, että minulla ei ole voimia toteuttaa sitä tänä vuonna. 


Tuntuu että en jaksaisi jouluhössötystä ja se on kohdallani todella poikkeuksellista ja outoa. Ehkä, kun mieli on myllerryksessä on vaikeampi sietää runsautta ja monia askareita kotona? Väsyttää, koska välillä on ollut vaikea nukahtaa, näen paljon unia mikä tekee myös pöpperöistä oloa. Tiedän, että väsynyt olotila vaikuttaa fiilikseen. Ihan ymmärrettävää, jos kaikesta ei jaksa samalla tavalla innostua tai kokoajan hössöttää.

Joulu aiheuttaa vähän stressiä, vaikka olen jo vuosia toitottanut, että joulun ei pitäisi aiheuttaa stressiä.  Nyt minua kuitenkin stressaa se, että olen ollut joululahjojen suhteen mielestäni ajoissa, mutta pelkään silti, että posti ei ehdi tuomaan paketteja. Jotkut tilaamistani tavaroista eivät ole kuukauden odotelusta huolimatta saapuneet. Inhottavaa, kun pitää alkaa selvittämään mistä viivyttely johtuu. Muutenkin joululahjojen suhteen on täytynyt olla tänä vuonna harkitsevampi ja säästeliäämpi, kytätä alennuksia ja jättää osa lahjojen ostamisesta viime tippaan. Myös se stressaa, kun olemme yleensä tehneet joulukortit itse, mutta nyt meidän tulostin ei toimi. En saa tulostettua lapsista otettuja kuvia kortteja varten, enkä usko että ehdin niitä enää tilamaan. Mitä teen? Äh. Tiedän, että stressiä aiheuttaa kohdallani yleensä se, jos asiat eivät mene niin kuin olen suunnitellut. 


Jotenkin koen huonoa omatuntoa, harmitusta ja hämmennystä siitä, miksi en ole joulusta niin innoissani kuin yleensä. Miksi stressaan, vaikka ei tarvitsisi? Se on vähän höpsöä, sillä silti olen tehnyt ja teen monia kivoja joulujuttuja ja nautin niistä oikeasti. On ihana kuunnella joululauluja ja tehdä lahjoja, katsella jouluelokuvia, askarrella, ihastella lumista maisemaa ikkunasta, leipoa pipareita ja torttuja. Lahjojen paketointi on mielestäni kivaa, odotan vain että pääsisin paketointi hommiin. Onneksi on melkein koko joulukuu aikaa. Minun ei pitäisi olla itseäni kohtaan niin ankara eikä asettaa liikaa odotuksia.


Rahaa ei tarvitse oikeasti stressata, koska tärkeintä on ajatus. Siksi olen myös tänä vuonna tehnyt lahjoja itse. Tiedän myös, että lapset eivät tarvitse valtavaa lahjavuorta kokeakseen ihanan joulun. Pari pakettia riittää, koska tiedän, että he saavat muiltakin lahjoja kuin meiltä. Joulussa kivointa on yhdessä vietetty aika ja perinteet, jouluiset puuhat, hyvä ruoka,  herkut ja tunnelma. Niistä syntyy ihanimmat muistot, vaikka tietenkin lahjat ovat lapsille tärkeitä. 


Joku voi tätä postausta lukiessa miettiä, että mitä hittoa? Koska kyllä meidän kotona jo marraskuussa näkyi ripaus joulua: jouluisia tekstiilejä, kausivaloja, havuja ja muumihyllyssä joulumukeja. Myös muutamia koristeita tai pienempiä paperitähtiä laitettu hyllyille. Meillä vain yleensä joulukuussa koristellaan kotia todella runsaasti ja näkyvästi. Tänä vuonna näyttää toistaiseksi siltä, että koristellaan vähemmän kuin aiempina vuosina, mutta ei sen tarvitse olla huono asia. Joulun tunnelma syntyy pienilläkin jutuilla. 


Tiedän, että vaikka välillä synkistelee, nautin joulunodotuksesta. Se, että en laita kaikkia mahdollisia joulukoristeita ei haittaa mitään. Kerroin Pekalle, että nyt ei tunnu siltä, että haluaisin kuorruttaa kotia joulukoristeilla. Jostain syystä ajatus siitä tuntuu epämukavalta. Kysyin miltä se hänestä tuntuu? Hän sanoi ihanasti, että "vaihtelu virkistää, ei jokaisen joulun tarvitse olla samanlainen". Se on totta. Pitää tehdä niin kuin hyvältä tuntuu. Joskus vähemmän on enemmän, hih.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♡