sunnuntai 23. kesäkuuta 2019

Minusta tehtiin feikkiprofiili

En voi vieläkään uskoa tätä todeksi: joku tekeytyi instagramissa minuksi. Teki valeprofiilin, joka oli kopio omastani. Siinä oli minun profiilikuvani, tietoa minusta ja pari ottamaani kuvaa, otettu minulta, lupaa kysymättä.


Onneksi tämä asia tuli ilmi. Kun sain viestin feikkiprofiilista, tein siitä heti lukuisia ilmiantoja, pyysin seuraajiani tekemään samoin.  40 minuutissa tämä feikkiprofiili poistettiin. Haluan kiittää teitä kaikkia, jotka autoitte minua tekemällä ilmiantoja.

Tunne siitä, että joku on kopioinut minun kuviani ja tietoja minusta, käyttänyt kuviani luvatta ja tekeytynyt minuksi, kuristi kurkkuani. Tunne oli erittäin epämiellyttävä. Tiedän ja ymmärrän sen, että somessa piilee vaara siitä, että joku voi tehdä näin: kopioida ja käyttää kuviani ilman lupaani. En vain ole jotenkin uskonut tai halunnut uskoa, että niin voisi käydä juuri minulle.


Olen ollut somen suhteen ehkä vähän liian naivi, "ei noin voi käydä minulle", mutta kävipähän kuitenkin. Suututtaa, harmittaa, tuntuu pahalta. Miksi joku tekee tälläistä? Mitä tämä henkilö hyötyi feikkiprofiilista? Miksi juuri minä?

Vaikka en ole halunnut ajatella ja uskoa, että näin voisi käydä, olen kuitenkin jossain määrin tätä miettinyt, niin kuin varmaan jokainen joka kuvia someen laittaa. Juuri tästä syystä jaan esimerkiksi vain kivoja kuvia, enkä liikaa henkilökohtaisia tietoja, esimerkiksi sukunimeäni. Jaan kuvia lapsistani harkiten, enkä esimerkiksi jaa potta/kylpy/naku kuvia. Varsinkin jo isommasta lapsestamme, esikoisesta jaan pitkälti sellaisia kuvia missä hänen kasvonsa eivät näy, ainakaan kokonaan tai niin selkeästi. Olen päättänyt, että niin aion tehdä myös kuopuksen kohdalla, kun hän täyttää vuoden.


Tämä kokemus pelästytti ja pysäytti minut ajattelemaan näitä asioita tarkemmin. En kuitenkaan liikaa pelkää. Toivon, että tälläistä ei sattuisi kohdalleni enää koskaan. Tässä hyvää on se, että minulle ilmoitettiin asiasta ja näin feikkiprofiilin sai ilmiannettua ja se poistettiin nopeasti.

Jos näet tai epäilet, että sometuttusi profiili on kopioitu eli siitä on tehty feikkiprofiili, niin laita hänelle viestiä ja kerro epäilyistäsi. Tämän jälkeen hän pääsee tekemään ilmiantoja ja voi kertoa asiasta seuraajilleen. Olen kiitollinen siitä, että minulle kerrottiin asiasta, iso kiitos Kaikolle, että he huomasivat tämän minusta tehdyn feikkiprofiilin. Loppujen lopuksi se saatiin melko pian poistettua instagramista. Toivon, että kenenkään muun ei koskaan tarvitsisi kokea mitään tälläistä, vaikka tiedän sen, että valitettavasti tälläistä tapahtuu, halusin tai en.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♡