tiistai 3. syyskuuta 2024

Toiset päivät ovat parempia kuin toiset

Tänään on raskas päivä. En jaksaisi ja kykenisi tehdä mitään. Väsyttää ja uuvuttaa. Äidillä ei ole kuitenkaan vaihtoehtoa, on pakko jaksaa. En tosin yhtään enempää kuin on pakko ja se on tilanteessani ihan ok ja riittävää. Sisulla eteenpäin! Kyllä sieltä taas tulee se helpompi ja parempi päivä. 🍂

Nukuin yöllä todella huonosti, näin painajaisia, heräilin useamman kerran ja sain unihalvauksen. Ei ihme, että väsyttää. Uupumusta minulle aiheuttaa myös mm. fibromyalgia, rautavaje ja masennus. Sellaista. 🍂

Haluan muistuttaa siitä, että some ei ole ihmisen koko totuus. Minulle blogi ja instagram ovat ensisijaisesti positiivisten asioiden päiväkirjoja, koska todella tarvitsen niitä. En yritä väittää, että olisin aina iloinen, vaan haluan keskittyä iloisiin asioihin.🍂

Kenen tahansa mieli voi olla musta. Sitä ei aina päälle päin näe. Synkät hetket eivät välttämättä ole läsnä joka hetki. Olen kärsinyt erilaisista mielenterveyden haasteista jo vuosia. Olen niin monet kerrat kuullut siitä ihmettelyä "et vaikuta siltä, kun olet niin iloinen ja puhelias". Kuinkahan monta kertaa olen kuullut tuon. Olen ehdottomasti ekstrovertti. Olen puhelias ja viihdyn ihmisten seurassa. Koen aidosti iloisia ja hauskoja hetkiä, mutta valitettavasti koen myös surua ja murhetta, yksin ajaudun synkkiin ajatuksiin usein. Se on välillä pelottavaa. Sairastumisestani (fibromyalgia) johtuen toimintakykyni on muuttunut ja tulevaisuus pelottaa. Onneksi saan apua.  Onneksi minulla on myös läheiset tukenani. Erityisesti haluan kiittää teitä rakkaat Pekka ja lapset. Tuotte jokaiseen päivääni jotain hyvää. Aina. Haluan uskoa, siihen että kaikki järjestyy. 🍂

Olen vuosia sitten psykoterapiassa oppinut/opetellut itselleni positiivisen elämänasenteen ja se on ehdottomasti minun voimavarani. Se vaati pitkään harjoitusta ja oli aluksi todella vaikeaa. Ajan myötä sain kuitenkin positiivisen ajattelun oikeasti osaksi arkeani. Eli ajattelen, kirjaan ja kuvaan kivoja/iloisia/hauskoja asioita. Elämä on helpompaa, kun löytää jokaisesta päivästä jotain hyvää, on sitten kuinka vaikeaa tahansa. Päivän iloinen asia voi olla esimerkiksi yhteiset hetket rakkaiden kanssa, lapselta saatu hali, puolison kainalo, kauniit astiat, herkku, retki, leffailta,hyvä tv-ohjelma, liikuntahetki, auringonpaiste, luonto jne. 🍂

Vaikka tänään on ollut rankkaa, minä ilahduin mm. siitä, kun Pekka soitti minulle tauolla, jääkaapista löytyi pizzaa ja miten isosti poitsu halasi minua kun tulimme päiväkodista kotiin. Kannustan sinuakin ajattelemaan päivästäsi jotain hyvää ja vaikka kertomaan siitä perheelle/ystäville. Onnellisuuspäiväkirja on omalla kokemuksella todella hyvä juttu. Ja kivojen asioiden kuvaaminen. Minun positiivisten asioiden päiväkirja on  instagram @laurahassu) 🍂

Haluan tähän loppuun vielä linkittää WHO:n Black Dog animaation mikä auttaa ymmärtämään masennuksen oireita ja kuinka siitä voi selvitä. Tsemppiä kaikille kenellä on rankkaa, yrittäkää luottaa siihen, että synkkien päivien jälkeen, vielä se aurinko paistaa. 🍂

I had a black dog, his name was depression https://www.youtube.com/watch?v=XiCrniLQGYc

1 kommentti:

  1. Rakas Laura olet maailman suloisin äiti ja vaimo. Masennus on kovin yleinen meillä suomalaisilla. Minullakin on ollut taipums siihen. Syytä ei aina löydetä. Nyt tuo fibromyalgia aiheuttaa sinulle varmasti myös masennusta. Lisäksi kuolemaon nyt tullut kovin lähellesi ua ,kun sinun ja Pekan rakkaat isovanhemmat ovat kuolleet. Teillä Sinulla Ja Pekalla on ikiihanat lapset. Rakkautta saat joka päivä ja voit myös itse antaa. Kyllä elämä kantaa sinuakin eteenpäin. Ilma .pimeää ei olisi valoa.
    Ja valo voittaa.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi ♡