lauantai 28. marraskuuta 2020

Raskausoireet ennen plussaa & Alkuraskauden oireet

RASKAUSOIREET ENNEN PLUSSAA

Tosiaan syyskuun loppupuolella meille selvisi, että odotamme meidän kolmatta lasta. Emme olisi voineet olla onnellisempia. ♡ Tällä kertaa minulla oli monta raskausoiretta ennen plussaamista ja niiden perusteella olin lopulta aika varma raskaudesta. Testi vahvisti epäilyni. Mitä raskausoireita minulla oli ennen plussaamista?


NÄRÄSTYS. Koin poikkeavan paljon närästystä, se kiinnitti ensimmäisenä huomioni

PIENI ÄLLÖTYS. Aluksi luulin, että ällötys oli pelkkää närästystä 

HENGÄSTYMINEN. Hengästyin helpommin, sen verran paljon, että se aiheutti ihmetystä

ITKUHERKKYYS. Monet asiat itketti tai herkistytti: lastenohjelmat, V oli reipas kerhossa, tietyt laulut, jos lapset tekivät tai sanoivat jotain ihanaa tai ihan vain omat ajatukset...

JOMOTTELU. Tuntemukset rinnoissa ja alavatasalla

VÄSYMYS. Väsytti, mutta samalla oli välillä vaikea nukahtaa

NUUTUNUT OLO JA PALELU. Luulin, että tulen kipeäksi, jalat olivat iltaisin jäässä

HAJUT. Varsinkin roskis oksetti. Jostain syystä en edes pystynyt katsomaan roskista päin

NÄLKÄ JA JANO. Mutta aina ei välttämättä tehnyt mieli syödä


Alkuraskauden ja kuukautisten alkamisen oireet voivat olla melko samanlaisia, siksi voi olla vaikea tunnistaa kummasta on kyse. Esimerkiksi molemmissa tapauksissa alavatsaani on jomotellut ja olen ollut itkuisempi. Minulla on myös ajoittain kausia milloin nukun huonosti ja valvominen voi tehdä fyysisiä oireita kuten närästystä ja huonoa oloa, tietysti silloin myös väsyttää paljon. Nämä oireet eivät olleet aluksi niin selkeitä, että olisin heti tiennyt niiden perusteella olevani raskaana, vaikka ne aiheuttivatkin ihmetystä. 

Kuitenkin jälkeenpäin monet jutut oli helppo oivaltaa alkuraskauden oireiksi. Koska tiesin raskauden mahdollisuuden, niin tietysti kiinnitin tuntemuksiini enemmän huomiota. Toivoin niiden olevan raskausoireita, mutta samalla asennoiduin niiden johtuvan jostain muusta, että en pettyisi niin paljon, jos en olisikaan raskaana. 

Onneksi jonkunlaiset vaistot ja epäilyt osuivat oikeaan. Kuukautisten poisjääminen ratkaisi asian ja tein testin pari päivää sen jälkeen kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Siinä vaiheessa olin jo aika varma. Tämä meidän kolmas pikkuinen ilmoitti itsestään yhtä nopeasti kuin meidän heinäkuinen, nopeammin mihin olin varautunut. Elokuussa päätimme, että vauva saa tulla kun on tullakseen, syyskuussa plussasimme. Jos kaikki menee hyvin alkukesästä meille syntyy vauva. ♡

rv 10+

ALKURASKAUDEN OIREET

Mitä raskausoireita olen kokenut tämän meidän kolmannen vauvan kohdalla ensimmäisen kolmanneksen aikana? Isoimmat oireet ovat ehdottomasti olleet väsymys, ällötys ja närästys.

VÄSYMYS
Keväällä ja kesällä kärsin nukahtamisongelmasta mikä syksyllä raskauden myötä katosi. Olen niin väsynyt, että nukahdan nopeasti, nykyään heräilen öisin, mutta onneksi pystyn jatkamaan unia. Väsyttää, väsyttää tosi paljon. Pakko on ollut aina nukkua päikkärit tai huilia, kun siihen oli tilaisuus. Väsymys on tehnyt minulle välillä pöppöröistä oloa. 

ÄLLÖTYS
Ensimmäisen kohdalla kärsin voimakkaasta ällötyksestä, toisen kohdalla ällötys oli lievää ja nyt kolmannen kohdalla minua taas ällötti aika paljon. Olo oli raskausviikoilla 7-11 asti oksettava ilman oksennusta, välillä tosi inhottavaa ja ällöttävää. Joskus on edelleenkin sellainen olo, että on kauhea nälkä, mutta en kuitenkaan pysty syömään tai ei tee mieli syödä, ainakaan kovin paljon. Annoskoot pitää usein olla pienempiä kuin ennen. Silti jostain syystä mieleni tekee tosi paljon mättöruokia, esim ranskalaisia, kanaburriittoa tai pizzaa. Onneksi ällötys on alkanut helpottamaan. 

ITKUHERKKYYS
Olen muutenkin herkkä ja silmäni helposti kostuvat kyynelistä, raskaana ollessa tämä piirre minussa korostuu entisestään ja itken tai herkistyn todella helposti. Varsinkin koskettavat laulut saavat minut itkemään, nyt myös monet joululaulut. Itken joko ilosta tai surusta. Tv tai radiomainoksetkin saattavat itkettää minua samoin joidenkin elokuvien tai sarjojen kohtaukset. Kun mietin asioita mistä olen kiitollinen ja mitkä minulle eniten merkitsee herkistyn varmasti. Välillä itken myös, jos minua pelottaa, jännittää tai mietityttää jokin. Aina itkuisuudelle ei edes ole mitään järkevää syytä ja se jälkeen päin vähän naurattaa. Onneksi en ota itseäni vakavasti, ajattelen jos itkettää niin annan itkun tulla, hih. Itken herkemmin yksin kuin muiden seurassa. Vielä ei ainakaan muille ole tullut kiusallisia hetkiä herkistymiseni kanssa. 

OIREITA MITÄ EN OLE AIEMMIN KOKENUT
Tässä raskaudessa olen kokenut sellaisia raskausoireita mitä muistaakseni en ole aiemmin kokenut, ainakaan näin isosti kuin nyt: rintojen arkuus/kipeys, turvotus ja ruuan jälkeinen paha maku suussa. Turvotus alkoi viikkojen 6-7 paikkeilla. Vatsa on välillä ihan pallo ja legginsit puristaa. Mietin aluksi, että löytyykö minulta vaatteita missä turvotus ei näkyisi, ainakaan niin selkeästi. Pahaan makuun suussa auttaa purkka tai hampaiden pesu, mutta onneksi se ei ole enää niin inhottavaa kuin aluksi.

PAHANTUULISUUS
Mitä pidemmälle raskaus on edennyt, sitä useammin olen huomannut, että saatan olla enemmän pahalla tuulella kuin ennen. En tiedä johtuuko se väsymyksestä, kehon muutoksista vai mistä, mutta valitettavasti näin kuitenkin on. Ärsyynnyn melko helposti ja otan asioita enemmän itseeni. En kuitenkaan onneksi ole kokoajan äkäinen, enkä joka päivä, mutta silti tämä pahantuulisuus vähän harmittaa ja koen siitä huonoa omaatuntoa. Pekka onneksi lohduttaa minua: "tämä on ohi menevä vaihe". Pyydän kyllä aina anteeksi, jos olen turhaan pahalla tuulella, äkäinen ja sen takia sanon jotain typerää.  

HUIMAUS
Alkuraskaudessa lokakuussa kärsin välillä myös huimauksesta, onneksi vain vähän, mutta se oli silti inhottavaa. Usein siihen auttoi syöminen, veden juominen ja lepo. Kerran meinasi paniikki iskeä kun olin esikoista hakemassa eskarista ja alkoi voimakkaasti huimaamaan. Pääsimme onneksi kotiin, mutta se oli kamalaa, kun tuntui että menen paniikkiin, mutta en halunnut sitä lapsille näyttää. Äitinä saa kyllä uskomattomat voimat selviytyä mistä vain! Onneksi tuo on ollut ainut kerta, että huimaus on tuntunut noin voimakkaalta.


Vaikka minulta on löytynyt tässä raskaudessa ikäviäkin raskausoireita, niin olen sietänyt niitä, koska tämä kaikki on sen arvoista, että meille on tulossa vauva. Onneksi nyt monet alkuraskauden vaivat ovat alkaneet helpottamaan tai jopa kadonneet kokonaan. ♡

Meidän kuulumisia voi seurata myös instagramtililläni @laurahassu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♡