torstai 3. kesäkuuta 2021

Raskauden viimeinen kolmannes

Viimeinen kolmannes alkoi, samoin kevät!Tämän kolmannen raskauden viimeinen kolmannes alkoi maaliskuun alussa. Rv28 --> Kevät tekee tuloaan ja saa olla masun kanssa aika tarkkana ettei liukastu, tie on paikoitellen sula, paikoitellen tosi liukas, jäinen ja luminen. Olen helpottunut, että kevät tulee, sillä toppatakki ei ole mahtunut päälleni enää helmikuun puolen välin jälkeen. Onneksi toinen oversize mallinen talvitakki mahtuu, koska maaliskuussa on vielä kylmiä kelejä. Ulkohousujen vetoketju ei ole pitkään aikaan mahtunut kiinni, ne pysyy jalassa henkseleiden avulla.



Raskaus tyhmentää, ainakin minua
Olen huomannut, että raskaus on oikeasti tyhmentänyt minua, välillä käyn aika hitaalla. En muista asioita niin kuin ennen enkä välillä ymmärrä kaikkea, vaikka asia minulle selitettäisiin. Pekka naureskelee höpsöydelleni. Ystäväni sanoi leikillään, että  parasta olisi, että vauvasta tulee tosi fiksu, kun raskaus tekee minut näin höppänäksi, suorastaan tyhmäksi. Haha. 


Vauva potkii paljon 
Vauva potkii paljon, myllää ja muljuaa masussa, on helpottavaa tuntea vauvan liikkeitä pitkin päivää ja yölläkin. Vaikka masu alkaa olla jo aika muhkea ja vauva liikkuu paljon, niin ainakin toistaiseksi saan kuitenkin nukuttua. Saatan herätä yöllä, mutta nukahdan nopeasti uudestaan. Joskus nukkumaan käydessä unta saa odottaa vähän kauemmin, jos vauvalla on juuri silloin paha melskaus menossa ja minun täytyy vaihtaa asentoa useamman kerran, heh. Lähiaikoina olen alkanut näkemään enemmän unia, usein niissä tapahtuu paljon ja ne voivat olla melko sekavia ja epämukaviakin, usein kuitenkin vähän hupsuja missä ei ole kauheasti järkeä.


11.3.2021 Neuvolapäivä - Rv 28+3
Menin neuvolaan hyvillä mielin, kun olimme viikkoa aiemmin käyneet 3D/4D-ultrassa kurkkimassa meidän pientä kesäkuista, hänellä oli silloin kaikki hyvin, niin nytkin. Myös minulla menee ihan mukavasti vaikka välillä kolotteleekin, kiinnikkeet aiheuttavat välillä kipua vatsassa, väsyttää ja ällöttää/närästää. Se, että tunnen päivittäin paljon vauvan liikkeitä on hyvä asia ja merkki siitä, että pikkuinen on voimissaan masussa. Kerroin meidän kuulumisia, pissanäyte oli puhdas, verenpainelukemat hyviä. Hemogobiini oli alhainen, joten joudun aloittamaan rautakuurin. Menin pöydälle ja vauvan sykettä kuunneltiin, se vaihteli 140-150 välillä. Terkkari mittasi kohtua, etsi kohdun reunoja ja silloin alavatsaani vähän sattui, myös häpyliitos tuntui kipeältä. Minulla on tähän mennessä tullut painoa koko raskauden aikana 5-6g. Kuulemma paino on noussut ihan maltillisesti. Seuraava neuvolapäivä on huhtikuussa, ellei tule aihetta mennä aikaisemmin. Pidetään peukkuja, että myös loppuraskaus sujuu hyvin ♡


Korona-ajan vauvajuhlat!
11.3.2021 Äitini yllätti minut pienillä ihanilla korona-ajan vauvajuhlilla. Paikalla oli perheen lisäksi paras ystäväni. Sain lahjaksi mielettömän upeat vaippakakut. Olen niin onnellinen ja kiitollinen,  että pääsin kokemaan omat vauvajuhlat. Täältä pääset lukemaan lisää perheeni+parhaan ystäväni keskeisistä ihanista minivauvajuhlista. 


Rv 30 - Nyt kolottaa!
Olen huomannut, että vähän enemmän kun teen jotain selkä kipeytyy, kiinnikkeet vatsassa aiheuttaa kipua, myös liitoskipuja tuntuu. Olen yllättynyt siitä miten kipeäksi tämä raskaus välillä tekee minut. Tätä ei ole tapahtunut aiempien raskauksien kohdalla. Onneksi äitini välillä kuljettaa esikoista eskariin ja myös useamman kerran viikossa Pekka pääsee kuskaamaan. Minun ei onneksi joka päivä tarvitse tuskaisena kipeän masun kanssa lyllertää tuolla edes takaisin samalla työntäen taaperoa rattaissa. Olen todella kiitollinen saamastani avusta. Vaikka kolottelu välillä harmittaa, niin silti iloitsen raskaudesta ja sen tuomista ihanista jutuista. On mielenkiintoista seurata vatsan muljuamista, näkyviä liikkeitä. Tuntea, että siellä hän on, meidän rakas pieni poika ♡


Unia raskaudesta/synnytyksestä 
Meidän "masuvauvan" laskettu aika on 7.6 ja sektio tapahtuu oletettavasti touko-kesäkuun taitteessa, tarkkaa päivää emme tässä vaiheessa vielä tiedä. Rv 29+6 näin unta että hän syntyi 24.5 ja painoi 4kg 100g. Minulla oli muistinmenetys, kotiuduimme unessa 26.5 ja kotona soitin äidilleni, että vauva on syntynyt pari päivää aiemmin. Totesin, että muistan vain kun minua vietiin leikkaussaliin ja nyt kotiutusmispäivän. Epäilin, että sain sairaalassa niin vahvoja lääkkeitä, että siksi en muista kunnolla parin päivän tapahtumia. Haha. Nähtäväksi jää milloin hän syntyy ja paljonko hän silloin painaa, jännää! Toivottavasti muistini silloin pelaa, heh.

Rv 30+0 näin unta, että olin sairaalassa aika paniikissa ja pelkäsin sektiota.Tärisin enkä olisi halunnut mennä leikkaussaliin. Ennen leikkausta minun piti ottaa esilääkkeenä särkylääketabletteja mikä juuttui kurkkuuni, sitten heräsin. Vaikka leikkaus tulee olemaan kohdallani jo kolmas ja haluan luottaa siihen, että sekin sujuu hyvin, silti minua pelottaa. Minua jännittää, kun koronatilanteen takia Pekka ei tule tällä kertaa pääsemään tuekseni leikkaussaliin, kun vauvamme syntyy. Minusta se on väärin ja tuntuu epäreilulta. 

Rv 36+4 näin unta, että seisoin edesmenneiden isovanhempieni keittiössä ja minusta valahti lapsivedet lattialle. Menin paniikkiin ja kaivoin puhelimen esiin enkä löytänyt mistään äitiyspoliklinikan numeroa. Hoputin äitiäni ja isovanhempiani viemään minut sairaalaan, mutta jostain syystä jouduin odottelemaan lähtöä aika kauan. Uni päättyi, kun istuimme autoon ja olimme vähän matkaa ajaneet, muistan miettineeni ehdinkö sairaalaan ajoissa. 

Rv 36+5 näin unta, että tulin sairaalaan sovitusti sektiota varten. Sairaala oli niin täynnä potilaita, että he eivät mahtuneet huoneisiin vaan makasivat sängyissä käytävillä. Joka paikassa oli kaaos ja tunnelma oli ahdistava. Kaksi hoitajaa ehdottivat minulle että tulisin synnyttämään joskus toiste. En suostunut, sillä tulen synnyttämään rv 39+, en unessa uskaltanut enää pitkittää leikkausajankohtaa. Tämä uni kuvaa aika hyvin minun päänsisäisiä ajatuksia. Sektio pelottaa minua, vaikka se tulee olemaan kohdallani jo kolmas. Pelkään myös sitä jos synnytys jostain syystä käynnistyisikin spontaanisti, vaikka sitä pidetään kohdallani epätodennäköisenä. 

Rv 37+3 näin yöllä useamman unen liittyen vauvaan. Ensin näin unta missä mietittiin, että apua mitä jos vauva olisikin tyttö ja vain luulemme hänen olevan poika. Se oli tosi outoa ja olisimme kyllä tosi yllättyneitä, jos useammassa ultrassa sukupuolta olisi tulkittu väärin. Kaikki vaatteet ja hankinnat on tietyllä tapaa mietitty pojalle ja olemme läheisten kesken kutsuneet häntä nimellä rakenneultran jälkeen. heh. Toinen uni oli sellainen kun "masuvauva" oli syntynyt. Pidin häntä sylissä, silitin hoivasin ja suukotin. Vauvan tuoksu oli ihana, tukka ja pieni pää tuntuivat niin pehmeiltä. Tytöt tutustuivat häneen, katselivat ja silittelivät vauvaa. Voi miten ihanalta ja aidolta tämä uni tuntui.  Ei enää kauaa niin saamme poitsun syliimme ♡

Olen saattanut raskauden aikana nähdä muitakin unia vauvasta, mutta ne eivät ole jääneet niin elävästi mieleen kuin nämä unet. Se mikä on aika hauskaa ja jännää, että myös ystäväni on nähnyt useamman unen meidän "masuvauvasta". 


31.3.2021 Äitiyspakkaus saapui rv 30+2 
Se, että saimmekin jo maaliskuussa uuden eli 2021 äitiyspakkauksen oli ihana yllätys! Olemme pakkaukseen todella tyytyväisiä, pääset lukemaan siitä lisää täältä.


8.4.2021 Neuvolapäivä rv 31+3
Kävin neuvolassa rutiinitarkastuksessa Pekan kanssa. Kaikki on hyvin vauvalla sekä minulla. Pissanäyte puhdas, verenpaine ja hemogloliini lukemat hyviä, raudan syömisestä on ollut apua. Vauvan syke saatiin hyvin kuulumaan, aluksi se näytti 130 mikä on paljon pienempi lukema kuin aiemmin, mutta toiselta puolelta kuunneltuna saatiin lukema 145-150 väliltä, eli samaa luokkaa kuin yleensä neuvolassa.  Kohtu on kuulemma sopivan kokoinen viikkoihin nähden ja terkkarin mielestä vauva on masussa pääalaspäin. Olin ihmeissäni, kun edellisestä käynnistä painoni ei ollut noussut ollenkaan, vaaka näytti 200g vähemmän kuin edellisellä kerralla. Painoa on tähän mennessä tullut koko raskauden ajalta 5-6kg. Toisaalta, kun ällötys on lisääntynyt/palannut ja närästää enemmän/herkemmin nyt loppua kohden, niin annoskoot on pieniä eikä herkuttelu niin isosti maistu. Olin siksi niin yllättynyt siitä että paino ei ollut noussut, kun kuukauden aikana tuli liikuttua todella vähän, koska kävelykin aiheuttaa voimakasta kipua liitoskipujen takia. Oli helpottavaa kuulla terkkarin kertovan liitoskivuista, että vaikka se on minulle välillä todella tukalaa, niin siitä ei tarvitse huolestua. Onneksi saan läheisiltä apua arkeen.♡ 


Liitoskivut, ikävä ja minulle uusi raskausvaiva
Olen tosiaan jo viikkojen ajan kärsinyt liitoskivuista enemmän tai vähemmän. Oikeastaan päivittäin häpyluun, lonkan ja alaselän alueella jomottaa, pahimmillaan kipu on niin kovaa, että en pysty kävelemään. En pysty enää pitkiä matkoja kävelemään/liikkumaan tai esim siivoamaan, kipua tuntuu jopa levossa, se harmittaa ja vaikuttaa arkeen kahden lapsen kanssa. Onneksi Pekalla on paljon sellaisia työvuoroja, että hän pääsee kuljettamaan esikoista eskariin, ulkoilemaan enemmän tyttöjen kanssa +. Onneksi olen saanut apua myös mammalta ja mummilta. Minun on vaikea pyytää apua, mutta nyt niin on vain pakko tehdä. Onneksi nämä liitoskivut ovat väliaikaisia ja raskaus loppusuoralla. Olen päättänyt, että kyllä tästä keväästä jotenkin selvitään! Tärkeintä on se, että vaikka liitoskivut on ikävä vaiva, niin se ei ole vaarallista minulle tai vauvalle, kivuliasta vain. Onneksi koen tämän vasta nyt kolmannen raskauden kohdalla. Tsemppiä kaikille liitoskivuista kärsiville! Kirjoitin liitoskivuista oman postauksen, sen pääset lukemaan täältä.


Tällä kertaa raskausmasu on erimuotoinen kuin viime kerralla
Vertailin minun raskausmasujani keskenään ja huomasin, että tällä kolmannella kerralla masu on littanampi/lättänämpi ja alempana. Johtuuko se siitä, että tällä kertaa odotan poikaa vai siitä, että vauva tykkää hengailla kohdun perällä vai molemmista? Masu näyttää tällä kertaa pienemmältä, vaikka painoa minulle on tullut tähän mennessä suunnilleen saman verran kuin edellisellä kerralla. Vaikka olen raskauden loppusuoralla tietyissä vaatteissa raskausmasuani ei edes kunnolla huomaa, jännää! Kyselin instagramissa, että onko poikamasu ollut erinäköinen kuin tyttömasu ja 2/3 vastanneista oli sitä mieltä että on. Niin nähtävästi myös minun kohdallani.


Rv 35 - Nälän tunne on lisääntynyt
Tiedän, että olen melkein koko raskauden syönyt vähemmän tai harvemmin kuin ehkä olisi pitänyt. Ruokaa ei kauheasti tehnyt mieli, ehkä johtuen ällötyksestä tai väsymyksestä. Enkä pystynyt syömään kovin paljon kerrallaan. Rv 34-35 tilanne muuttui. Nälän tunne lisääntyi. Huomaan, että minun tekee enemmän mieli ruokaa.  Syön jotain ja nälkä tulee pian uudestaan, en kuitenkaan vieläkään pysty syömään kovin paljon kerrallaan. Jännää! En kuitenkaan syö koko ajan vaikka vähän mieli tekisi. Toivon, että myös viimeisillä viikoilla painon nousu jatkuu maltillisesti. 


4.5.2021 Neuvolapäivä rv 35+1
Kaikki oli neuvolassa juuri niin kuin pitääkin. Minulle tehtiin kaikki rutiinitarkastukset, katsottiin pissanäyte, verenpaine, hemoglobiini ja paino. Painoa on tähän mennessä tullut koko raskauden aikana n.7kg. Juttelimme liitoskivuista ja tulevasta sektiosta. Mulla on tosi kiva terkkari kenen kanssa on helppo jutella. Vauva oli myös nyt kohdussa pääalaspäin, vielä ylhäällä. Terkkari tunnusteli kohdun reunoja ja totesi kohdussa olevan vielä hyvin tilaa, vauvalla on siellä tilaa liikkua ja mahdollisuus vaihtaa asentoa. Aluksi vauvan sykkeet oli tosi korkealla 177+, odottelimme että sykelukema laskisi meidän vauvan normilukemiin ja niin onneksi myöhemmin tapahtuikin, lopulta sykkeet laski 150-155, hyvä. Kuulemma jos vauva melskaa kohdussa voi lukemat silloin olla suurempia. Näillä näkymin minulla on ainakin yksi neuvolakäynti ennen vauvan syntymää. 


11.5.2021 Käynti äippäpolilla rv 36+1
Pekka ei päässyt mukaan kätilön ja lääkärin vastaanotoille koronarajoitusten takia. Se harmitti minua, koska käynnit olivat jännittäviä ja infoa tuli paljon. Kävin istumassa käyrällä, vauvan sykkeet näytti hyvältä 150-155, samaa luokkaa kuin neuvolassakin. Välillä lukemat pomppi 145-177 välillä. Vauvalla on kohdussa hyvät oltavat. Lääkäri kyseli kuulumisia, ultrasi ja tutki vauvan. Vauva painaa tällä hetkellä 2kg 600g, syntymäpainoksi arvioitiin 3kg 200g. Eli "masuvauva" olisi syntyessään mahdollisesti vähän pienempi kuin siskonsa. Jännää! Vauva oli vaihtanut asentoa ja on nyt jalkatarjonnassa. Kaikki näytti hyvältä, mutta toinen munuaisaltaista näytti suuremmalta ja hipoi yläraja-arvoa. Tästä ei kuitenkaan kuulemma tarvitse huolestua, mutta lääkäri tutkii ja varmistaa asian vauvan synnyttyä. Lääkäri päätti leikkauspäivän mikä tulee olemaan rv 39+4 ja lopuksi sain kätilöltä ohjeet tulevaa sektiota varten. Yritän olla mahdollisimman luottavaisin mielin. Ei enää kauaa niin saamme vauvan syliimme. Täältä pääset lukemaan enemmän äippäpolikäynnin kuulumisia. 


13.5.2021 Yllätysvauvajuhlat! Rv 36+3
Oli niin kivaa, kun minut yllätettiin ihanilla vauvajuhlilla. Juhlat olivat juuri sellaiset kuin olisin halunnutkin. Rentoa ja mukavaa yhdessä oloa kivalla porukalla, hyvää ruokaa, kauniita kukkia ja ihania koristeita, lasten leikkejä. Sain lahjaksi mielettömän upean vaippakakun! Kiitos P & T sekä kaikki juhliin osallistuneet! ♡ Täältä pääsee kurkkaamaan enemmän minulle järjestetyistä yllätys vauvajuhlista.


Rv 37 - Närästää, turvottaa ja vauva valvottaa
Sormia ja nilkkoja välillä vähän turvottaa, varsinkin kuumempina päivinä. Jouduin ottamaan vihkisormuksen pois, kihlasormus onneksi vielä mahtuu. Liitoskivut tekee kipeää ja närästää. Vauvan mylläys masussa välillä valvottaa ja yöllä joutuu monta kertaa vaihtamaan asentoa ja käymään pissalla. Joskus keskellä yötä herään enkä saa uudelleen unta, vaikka väsyttäisikin. Onneksi raskautta ei ole enää kovin montaa viikkoa jäljellä, sillä olo on ajoittain aika tukala. Lähinnä sen takia kun kävely ja liikkuminen vaikeaa, väsyttää. Samalla nämä raskauden viimeiset viikot tuntuvat haikeilta ja toivon ettei aika kuitenkaan menisi liian nopeasti, sillä tämä saattaa olla kohdallamme viimeinen raskaus.


18.5.2021 Neuvolapäivä rv 37+1
Neuvolan rutiinitarkastus. Hemoglobiini oli ihan ok 118, samoin verenpaineet. Tai no, neuvolassa verenpainelukemat näyttää aina korkeammilta kuin kotimittaukset, mutta kotimittaukset olleet hyviä. Pissanäyte oli vähän plussalla, joten muutaman päivän päästä menen antamaan uuden näytteen varmistukseksi. Painoa on tullut n. 8kg koko raskauden aikana. Vauva on perätilassa, mutta sillä ei ole kohdallani merkitystä, vaikka hän ei enää vaihtaisikaan asentoa. Vauva ei tykkää sykkeen mittauksista, kun olen selälläni, joten viimeksi ja niin nytkin olin pystymmässä istuma-asennossa ja terveydenhoitaja sai mitattua meidän kesäkuisen normilukemia 150-155 väliltä. Minulla on vielä tarkastuskäynnin lisäksi yksi neuvolapäivä tiedossa toukokuun lopussa. Vähiin käy, ei enää kauaa niin saamme "masuvauvan" syliimme. 21.5.2021 oli neuvolassa tarkistuskäynti rv 37+4. Virtsanäyte oli puhdas, ei enää plussaa näkynyt. Huh. 


29.5.2021 Viimeinen neuvolapäivä rv 38+4
Viimeinen neuvolapäivä. Painoa on tullut koko raskauden ajalta 8-9kg. Olen tyytyväinen, koska 3kk en ole pystynyt kunnolla liikkumaan. Painotavoite oli 10 kiloa ja sen alle jään, hih. Verenpainelukemat ovat vähän koholla, mutta ei huolestuttavasti. Hemoglobiini ok, jatkan raudan syömistä. Pissanäyte oli vähän plussalla, varmistan kotitesteillä, että proteiini virtsassa ei nouse. Vauva on pyörinyt masussa ja jälleen vaihtanut asentoa. Nyt hän on kääntyneenä pää alaspäin. Saa nähdä miten päin hän syntyy. Viikon päästä se selviää! Ihanaa ja jännittävää. ♡


Rv 39-40 - Viimeiset hetket ennen vauvan  syntymää
Kaikki on kotona valmista vauvaa varten. Vaatteet, lelut, tutit, tuttipullot ja harsot on pesty ja paikoillaan. Hoitoalustalle on tehty paikka lipaston päälle missä säilytetään mm. vaippoja ja vaatteita. Ensisänky ja kori odottavat vauvaa niihin köllöttelemään. Meillä jäi vaunujen ja turvakaukalon tilaaminen vähän viime tippaan, mutta ne ehtivät onneksi saapua. Tein listan mitä kaikkea sairaalakassiin tarvii ja se tuli viimeinkin tänään pakattua, onneksi kiirelähtöä ei tullut, heh. Helpottavaa, kun tyttöjen hoitokuviot saatiin sovittua. Minun on kivempi lähteä sairaalaan ja olla siellä, kun tiedän missä tytöt ovat ja että heillä on kivaa tekemistä. Olen iloinen myös siitä, että Pekka pääsee viettämään mahdollisimman paljon aikaa minun ja vauvan kanssa sairaalassa, sillä sektion jälkeen tarvitsen aika paljon apua ja onhan vauvan syntymä ja ensimmäiset päivät tärkeitä ja merkityksellisiä myös Pekalle. Olemme yhdessä valmistautuneet vauvan  tuloon, kun viikonloppuna Pekalla alkoi kolmen viikon kesäloma. Olen saanut enemmän levättyä, arki liitoskipujen kanssa ei ole ollut helppoa. Ihanaa, että olemme saaneet viettää tyttöjen kanssa laatuaikaa ennen vauvan syntymää. Minulla tulee heitä varmasti sairaalassa ikävä. Olemme myös ottaneet vielä viimeisiä, ihania raskauskuvia muistoksi tästä ainutlaatuisesta ja merkityksellisestä matkasta. Huomenna, rv 39+4 pitkä odotus palkitaan ja saamme meidän "masuvauvan", ihanan pienen pojan syliimme. Sektio jännittää, mutta haluan uskoa, että kaikki sujuu hyvin, pitäkää meille peukkuja.


Täältä pääset lukemaan koosteen raskauden ensimmäisestä kolmanneksesta.

Täältä pääset lukemaan koosteen raskauden toisesta kolmanneksesta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♡