perjantai 27. huhtikuuta 2018

Raskaushimot

Tässä postauksessa kirjoittelen niistä kuuluisista raskaushimoista eli ruuista mitä tekee hulluna mieli nyt raskausaikana. Mitä ruokia minä olen himoinnut, mitä olen syönyt paljon, mitä minun on tehnyt todella paljon mieli? Välillä on tuntunut jopa siltä, että tiettyjä ruokia on pakko saada heti ja nyt. Joskus kun jotain tekee todella paljon mieli eikä sitä syystä tai toisesta ole heti saatavilla, niin se ärsyttää suunnattomasti, päätä särkee eikä silloin pysty ajattelemaan mitään muuta.


Ehdottomasti suurin raskaushimoni on mehujäät, niitä syön valehtelematta päivittäin. Naurattaa, että vaikka kaapit ammottaisivat muuten tyhjyytään, niin pakkasesta löytyy aina mehujäitä. Niin saa pidettyä tämän odottavan maman tyytyväisenä, hih. Tässä raskaudessa on tehnyt ehkä enemmän mieli makeita juttuja: mehujäitä, limpparia ja jäätelöä. Jostain syystä mehujäiden lisäksi olen erityisen paljon pitänyt sellaisista rouskuvista jäätelöistä, siis sellaisista missä on suklaakuori jäätelön päällä. Ennen raskautta suurinta herkkuani oli sipsit, mutta nyt raskaana ollessa ne eivät maistu. Jos Pekka on ostanut niitä olen saattanut syödä muutaman sipsin ja todeta, että ei uppoa. Ruissipsejä olen pystynyt syömään.


Mehujäiden jälkeen toiseksi eniten minun on tehnyt mieli hapankorppuja ja niitä syönkin monta kertaa päivässä. Neuvolassakin terveydenhoitaja oli erittäin tyytyväinen tähän raskaushimooni. Myös punasipulia on tehnyt kovasti mieli ja voisin laittaa sitä kaikkiin ruokiin, niin en ole kuitenkaan ihan aina tehnyt, hih. Lemppariruokiani on nyt raskausaikana ehdottomasti Kotipizzan mexi-kana kotzone, paikallisen Lehtorestan kanaburrito, Pekan tekemät hampparit ja tacot. Kaikista noista ruuista löytyy reilusti punasipulia, näitä ruokia on tullut syötyä usein, ihme että ne eivät jo kyllästytä, hih. Raskauden puolen välin jälkeen minun tehnyt kovasti mieli kananmunia ja niitä on tullut nyt usein syötyä, ihan pelkiltään, mutta kypsänä tietysti. Yhtenä yönä minun oli vain pakko saada kananmunia ja niitä sitten keiteltiin, hih.


Alkuraskaudessa kun oli vähän ällömpi olo, niin himoitsin tietysti noita mehujäitä, mutta myös paprikaa ja jäisiä murskattuja mansikoita. Alkuraskaudessa minun teki mieli välillä sunday jäätelöä kinuskikastikkeella, kerran lähdimme illalla ajamaan mäkkärin autokaistalle vain sitä varten, että saan tuota kyseistä jäätelöä, hih. Onneksi tuota sunday villitystä ei kauaa kestänyt. Alkuraskaudessa minun teki mieli myös kebabbia, mutta herkullinen kanaburrito syrjäytti sen.


Monia myös tietyt hajut ja tuoksut miellyttävät, niin minuakin. Ensimmäisenä noista tuoksuista minulla tulee mieleen pannulla tirisevä rasva, flora juokseva tai vastaava, ennen kuin ruoka heitetään siihen päälle. Myös silloin kun Pekka leipoo jotain ja laittaa kulhoon sulatettua rasvaa, niin ai että miten hyvältä se tuoksuu silloinkin. Jotenkin naurattaa, että miten sulatettu voi, rasva tai vastaava voikin tuoksua niin taivaallisen hyvälle.

Minulla ei ole ollut tässäkään raskaudessa mitään outoja tai erikoisia himoja. Mutta nämä tietyt ruuat ovat superhyviä ja niitä tekee mieli kuukaudesta toiseen. Saa nähdä maistuvatko ne enää raskauden jälkeen hih.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♡