lauantai 9. heinäkuuta 2016

Laura "Hassu" Tallinnassa / Toinen päivä

Miksi kiipesimme toisenakin päivänä tuonne Toompean näköalapaikalle? No illalla kun juteltiin kaikkia päivän juttuja niin sanoin Pekalle, että harmi kun ei nähty sitä "The Times we had" tekstiä, kun se on kuulemma joku suosittu selfiepaikka. Sitten Pekka sanoi minulle että "sehän oli siellä näköalapaikalla, isot kirjaimet seinässä, etkö muka nähnyt niitä?" Olin ihan ihmeissäni sillä en tosiaankaan huomannut tuota tekstiä ensimmäisenä päivänä. Naurattaa oikein kun ensimmäisen päivän kiipeämisen jälkeen oltiin molemmat sitä mieltä että, ei enää kyllä sinne kiivetä, mutta kylläpäs vaan kiivettiin. Helmi nukkui samalla päikkärit joten päästiin kulkemaan perille asti pysähtymättä ja saatiin kuvailla rauhassa. Nyt on tuo kyseinen teksti "The Times we had" kuvattu ja otettu siinä selfiet, haha :'D Otettiin muutenkin lisää kuvia kun siinä näköalapaikalla oli nyt hyvin tilaa. Helmikin oli vielä unessa, saatiin rauhassa ottaa myös muutamia parisuhdekuvia, hih.

Toisena päivänä keli oli vielä parempi kuin ensimmäisenä päivänä, joten liikuttiin paljon ulkona. Vietettiinkin melkein koko päivä vanhassakaupungissa. Ihasteltiin, ihmeteltiin ja nautittiin auringosta. Otettiin paljon ihania kuvia muistoksi meidän kivasta reissusta ja tosiaan Helmin ensimmäisestä ulkomaanmatkasta.

"Tee itsellesi onnenkolikko". Laitoin euron sisään maksuksi ja sitten laitoin viisisenttisen sisään. Väänsin kampea ja kolikosta tuli tällainen. Hauska matkamuisto.

Välillä mentiin hotellille lepäämään ja Helmillä oli tietysti aikaa samalla leikkiä leluilla ja katsella vähän kirjoja ja telkkua. Tämä toinen päivä oli shoppailupäivä. Aamulla/päivällä kävimme ostoksilla Viru keskuksessa, Kaubamajassa, Foorumissa, Postimaja keskuksessa sekä Norde Centrumissa. Helmille ostettiin aivan ihana lammas. Sen kanssa on mukava leikkiä ja touhuta. Lammas on ihanan pehmeä ja varmasti tulee olemaan paljon leikeissä mukana. Helmin mamma ja pappa olivat antaneet Helmille mukaan vähän reissurahaa ja tämä lammas on yksi Helmin reissurahoilla tehdyistä hankinnoista, muita hankintoja olivat kengurupallo ja muutama paita (kiitti äiti ja iskä <3). Pekka osti itselleen kaksi paitaa, mutta minä en löytänyt itselleni mitään, paitsi toisen muistikortin kameraani, haha.

Päätimme alkuillasta jatkaa shoppailua ja suunnattiin Tallinnan Stockmannille. Meidän hotellilta oli sinne tosi lyhyt matka. Siellä päin kaupunkia maisema oli hyvin erilainen kuin mihin oltiin totuttu. Kadulla kohosi moderneja ja korkeita lasirakennuksia, niiden rinnalla oli myös hieman perinteisempiä kerrostaloja ja muita rakennuksia. Ratikka kulki ohitsemme ja se oli Helmistä erittäin mielenkiintoista. Ihmeteltiin Pekan kanssa kun reissun aikana missään kulkiessamme emme nähneet yhtään nopeusrajoituskylttiä. Jaa-a mikäköhän on nopeusrajoitus Tallinnan keskustassa vai onko sellaista ollenkaan, sitä jäimme ihmettelemään. No matka Stockmannille taittui yhdessä hujauksessa ja lähes yhtä nopeasti olimme kiertäneet osastot. Täytyy sanoa että jotenkin olimme hieman pettyneitä valikoimaan (johtuen varmaan remontista). Jatkettiin siis tyhjin käsin matkaa Solaris keskukseen. Nähtiin siellä photobooth-koppi ja ajateltiin että saataisiin hauska muisto menemällä koppiin ja ottamalla siellä kuvat. Helmi oli nukahtanut rattaisiin, joten otettiin Pekan kanssa ihania söpöilykuvia, ihan kahdestaan. Solaris keskuksesta minä tein päivän ensimmäiset hankinnat. Ostin Expressions-liikkeestä aivan ihanan Emoji-tyynyn ja pienemmän Emoji-avaimenperän. Irroitimme avaimenperästä renkaan pois, nyt se toimii hyvin leluna Helmin leikeissä tai hassutteluissa sekä kuvausrekvisiittana, hih. Aika hauskaa että siellä kaupassa sattui olemaan "sydänsilmä-emoji" ja "suukko-emoji", sillä ne ovat ehkä minun lemppariemojit.

Solaris keskuksesta matka jatkui vielä kohti vanhaakaupunkia, matkalla sinne ihmettelimme mitä kaikkea tälläpuolen kaupunkia on, sillä emme olleet aikaisemmin liikkuneet täällä päin. Näimme kauniita rakennuksia ja vehreitä puistoja, pydähdyimme Eduard Vilden monumentille. Helmi ihasteli kauniita kukkia ja isoa patsasta. Helmistä oli mukava päästä pienten unien jälkeen taas touhuamaan ja juoksemaan. Rappusten kiipeäminen oli myös mukavaa. Otettiin lisää kuvia ja nautittiin lämpimästä kesäillasta.

Lähestyimme Raatihuoneentoria ja ajattelimme poiketa sinne vielä katselemaan kaupungin vilinää. Terassit oli valaistu näteillä lampuilla, torilla kaikui musiikki ja iloisten ihmisten puheensorina. Torilla tuntui olevan hyväfiilis. Ihmiset (myös me) olivat tulleet viettämään sinne ihanaa kesäiltaa ja nauttimaan upeasta Tallinnasta (vanhastakaupungista). Meillä oli ollut tosi kiva päivä, mutta olo oli kyllä hieman haikea, sillä reissu rupesi vetelemään viimeisiään. Otettiinkin vielä kuvia Tallinnan sydämestä ja Helmi innoissaan kulki pitkin toria, välillä tanssien ja laulaen. Helmi pysähtyi välillä ihmettelemään ja katselemaan rakennuksia sanoen "vau". Myös rappusissa oli hauska kulkea ees-taas, ylös-alas. Täytyy vielä sanoa miten upea Tallinnan vanhakaupunki on. Se tunnelma ja historian havina on vaan uskomattoman hienoa. Tuntuu hurjalta olla paikassa, jossa on ollut menoa ja meininkiä jo satoja vuosia. Tallinnan vanhakaupunki hurmasi minut täysin, olin vaan niin vaikuttunut kaikesta näkemästäni. Uskomatonta että muutaman tunnin ja muutaman sadan kilometrin päässä kotoa on jotain näin hienoa ja kaunista. Viihdyin Tallinnassa hyvin ja varmasti matkustan sinne  vielä uudestaan.

Ennen hotellille menoa päätimme vielä ohikulkumatkalla viedä Helmin leikkipaikalle leikkimään, samalla kun Pekka kävi hakemassa meille iltapalaa. Kaksi päivää Tallinnassa kuluivat nopeammin kuin osasimmekaan arvata. Onneksi otimme paljon kuvia muistoksi tästä mahtavasta reissusta. Tämä oli meille kaikille ensimmäinen turistimatka Tallinnaan. Tämä matka oli erityinen Helmille, sillä tämä reissu oli Helmin ensimmäinen ulkomaanmatka. Tämä matka oli erityinen myös minulle ja Pekalle, sillä tämä oli meidän ensimmäinen pidempi reissu perheenä (muualle kuin mökille).

Aamulla aamupalan jälkeen pitikin melkein suoraan lähteä satamaan ja kotia kohti. Toisaalta olisi ollut vielä niin kiva olla reissussa ja ihastella kaunista Tallinnaa, mutta toisaalta oli niin ihanaa palata kotiin, sillä koti on maailman paras paikka. Vaikka reissu oli ollut todella kiva, oli se myös melko rankka. Ajatus siitä että pääsee tuttuihin ympyröihin, omaan kotiin, sohvalle pötköttömään tuntui todella houkuttelevalta. Vielä tosin oli kahden tunnin laivamatka ja melkein yhtä pitkä automatka edessä. Alkumatka laivassa olikin melko kamala, sillä laiva keikkui aika paljon, ehkä noin 40 min ennen Helsinkiä kyyti rupesi olemaan tasaisempaa. Sen jälkeen oli mukavampi matkustaa, vietiinkin Helmi leikkipaikalle leikkimään vielä ennen automatkaa. Helmi nukahtikin rattaisiin juuri ennen kuin laivasta pääsimme terminaaliin ja unet jatkuivat aina kotiin asti.

Vielä viimehetken ostoksia Tallinnan terminaalilla. Ihana lammastyyny/pehmo.

Reissu oli mahtava ja kaikki sujui todella hyvin. Olin taas ihan turhaan jännittänyt. Helmi jaksoi hienosti koko reissun, Helmi on kyllä sopeutuvainen ja viihtyy missä vaan. Onneksi Helmi on vielä siinä iässä että maailma on todella kiehtova ja kaikki mitä hänelle ehdottaa on superkivaa. Sekä laivamatkat, että loma Tallinnassa sujuivat hyvin. Yllätyin siitä miten vähän loppujenlopuksi tehtiin ostoksia. Olin kuvitellut että olisi löytynyt enemmän shoppailtavaa. Toisaalta ihan hyvä vaan, niin saatiin kaikki kamat raahattua kotiin. Ja nyt minulle säästyi rahaa vielä loppukuun menoihin, kotiäidillä ei nimittäin raha puussa kasva. Minun mielestäni reissun kohokohtia olivat ehdottomasti: laatuaika perheen kanssa, upea vanhakaupunki (erityisesti Toompean näköalapaikka ja Raatihuoneentori ) sekä ihanat lomakuvat. Tietysti saimme myös paljon uusia kokemuksia ja ihania muistoja. Minusta on mukavaa luoda Helmille kivoja lapsuusmuistoja, joita hän muistelee isona (toivottavasti) lämmöllä ja kaivaten. Minulla on ihana perhe, joka tekee elämäni jokaisesta päivästä erityisen, niin kotona kuin reissussakin. <3