perjantai 30. kesäkuuta 2023

Kesäkuun kivoimpia juttuja

Kiitos ihana kesäkuu monista kivoista hetkistä. Seikkailimme Turussa, Naantalissa ja Raisiossa, käväisimme Porvoon Muumipuistossa. Täällä Kouvolassa seikkailimme Tykkimäessä, Mustilassa, mökillä, erilaisissa leikkipuistoissa ja meidän lähimaastossa. Pekka kävi poikaporukalla Helsingissä. Nautin lämpimistä päivistä ja ihastelin monenlaisia kauniita kukkia. Olen niin kiitollinen siitä, että pystyn nauttimaan kesästä perheeni kanssa. Fibromyalgiasta johtuen kipua ja kolotusta on edelleen päivittäin, välillä myös uuvuttaa kovasti. Haluan kuitenkin ajatella positiivisesti: tilanteeni on nyt parempi kuin vuosi sitten. Nyt pystyn kävelemään ja istumaan pitkiäkin aikoja (esim autossa) ja voin syödä mitä mieli tekee, miettimättä sitä tuleeko minulla vatsa todella kipeäksi. Mansikat, jäätelö ja grilliruoka ovat maistuneet tänä kesänä erityisen hyvältä. Kesäkuussa olemme nähneet paljon läheisiä, on ollut kiva vaihtaa kuulumisia ja sylitellä lähipiirin pikkuisia. Olemme kyläilleet ja meilläkin on kyläilty, se on ollut kivaa. Päätin, että tämä kesä on mahdollosuuksien, kivojen kokemuksien ja seikkailujen kesä ja sitä tämä on ollutkin. Olen tietenkin muistanut myös levätä, koska minun on pakko. Tavallaan haikeaa, kun kesäkuu loppuu, koska on ollut niin kivaa. Onneksi kesä kuitenkin jatkuu ja Pekan lomaakin on vielä reilu viikko jäljellä. Ihanaa! Kesäkuussa oli monia kivoja juttuja:

Koululaisen kesäloma alkoi
Olen niin ylpeä meidän koululaisesta. Hän on ollut ahkera ja ehdottomasti pitkän kesäloman ansainnut. Kävimme koululla hakemassa todistuksen. Ulkona rehtori piti pienen puheen ja lausui kiitokset, Suomen lippu nostettiin salkoon ja lauloimme yhdessä suvivirren. Se oli tunnelmallista. Luokassa opettaja puhui kauniisti oppilaista ja lukuvuodesta, kehui, kannusti ja toivotti hyvää jatkoa. Ensi syksynä meidän koululaista odottaa uusi luokka ja uusi ope. Ihanaa kesää rakas H! Luvassa on ainakin herkuttelua tuoreilla marjoilla ja jäätelöllä, mökkeilyä, huvipuistoilua, tramppatemppuja, kivoja reissuja ja retkiä sekä tietysti monenlaista kesätekemistä kavereiden kanssa.

Poitsu 2 vuotta
Rakas kaksivuotias, olet niin ihana, iloinen ja hurmaava. Nauravainen hymypoika hassuttelija. Osaat välillä olla kyllä myös oikea tahtotaapero, hih. Se on mahtavaa miten ihmeellisenä ja kiinnostavana näet maailman. Usein toteat vaikuttuneena "vau" tai "jee", se ilahduttaa kaikkia ympärilläsi. Tykkäät myös kun sinua kehutaan, näytät juuri siltä, että olet iloinen ja ylpeä itsestäsi ja niin pitää ollakin. Olet niin taitava ja reipas, maailman ihanin pieni poika juuri tuollaisena. Niin rakas ja tärkeä, meidän kaikkien kulta.

Poitsun synttärijuhlat Mikki Hiiri teemalla
Juhlimme meidän rakasta 2-vuotiasta Mikki Hiiri teemalla. Haluamme aina tehdä parhaamme, että meidän perheessä jokainen lapsi saisi ihanat ja ikimuistoiset synttärijuhlat. Lapset saavat valita synttärijuhliin teeman itse. Pienelle, joka ei vielä osaa kertoa omaa toivettaan olemme aina valinneet sellaisen teeman mikä kuuluu jollain tapaa lapsen suosikkeihin. Pekka teki juhliin upean ilmapallokaaren, minä tein muutamia koristeita paperista, pahvista ja hamahelmistä sekä itselleni juhliin hauskan hiuspannan korvilla. Herkulliset kakut juhliin teki lasten täti, söpöt ja hienot piparit lasten mamma. Kiitos vielä!

Kivat huvittelupäivät Tykkimäessä
Olemme tänä kesänä käyneet Tykkimäessä jo 8 kertaa. H vielä sitäkin enemmän. Olemme niin kiitollisia, kun mamma ja pappa ostivat tytöille Kultapassit. Tämä kesä on meille ehdottomasti hauska huvittelukesä! Tytöt ovat käyneet monissa uusissa laitteissa ja löytäneet Tykkimäestä uusia lempilaitteita. Myös poitsu tykkää käydä laitteissa, varsinkin riemurallissa ja satujunassa.

Tyttöjen retki mamman kanssa Arboretum Mustilaan
Yksi Kouvolan seudun upeimmista retkikohteista on ehdottomasti Kouvolan Elimäellä sijaitseva Arboretum Mustila. Varsinkin alkukesästä. Teimme sinne hauskan tyttöjen retken Mamman kanssa. Ihastelimme mm. kukkivia Atsaleoita, Alppiruusuja ja monia muitakin kukkia. Erilaisia kasveja, pensaita, huikean korkeita vanhoja puita, maalattuja kiviä ja hienoja puisia patsaita. Mietimme, että tekisimme retkestä Mustilaan joka kesäisen perinteen.

Pekan kesäloma alkoi
Olimme niin onnellisia kun Pekan kesäloma alkoi. Ihanaa kun meillä on paljon aikaa olla yhdessä ja tehdä arjesta poikkeavia kivoja juttuja. Koen, että näin kotiäitinä, Pekan lomat ovat myös minun lomaa, kun kotona hommat helpottuu ja minulla on enemmän tilaisuuksia saada myös omaa aikaa.

Reissu Turkuun
Teimme hauskan reissun Turun seudulle. Reissun mikä meidän piti viime kesänä tehdä, mutta pahan kiputilanteeni takia jouduimme silloin perumaan kaikki kesän suunnitelmat. Olin niin onnellinen, kun ymmärsin, että tällä kertaa reissu oikeasti toteutuisi. Yövyimme Sokos Hotel Kupittaassa, lähellä Seikkailupuistoa. Sanoimme sitä leikkisästi Käärijä hotelliksi, koska hotellissa oli kirkkaan vihreää väritystä. Turku on kaunis kesäkaupunki, oli kiva leikkiä seikkailupuistossa, ihastella maisemia ja syödä jäätelöä. Tietenkin oli ihanaa päästä hotelliin nukkumaan, muutenkin kölliä ja löhötä isossa sängyssä.

Raision Alppiruusupuisto
Turun seudun reissulla kävimme ihastuttavassa Raision alppiruusupuistossa. Paikka oli todella kaunis, ehdottomasti näkemisen arvoinen!

Muumimaailma
Naantalissa suuntasimme tietysti Muumimaailmaan mikä on yksi meidän muumiperheen lempparikohteista. Tämä oli kuudes kertani Muumimaailmassa ja joka kerta se on minulle ihana elämys. Myös lapsille päivä Muumimaailmassa oli upea elämys. He pääsivät tapaamaan kaikkia hahmoja ketä oli paikalla, paitsi Niiskua ja Vilijonkkaa, koska näimme heidät vain vilaukselta. Paikalla ei tällä kertaa ollut ollenkaan Haisulia, Hemulia eikä Sosulia. Se oli hauskaa, kun hahmojen luokse ei tarvinut kauaa odottaa, välillä ei jopa ollenkaan. Hahmoilla oli aikaa jutella lasten kanssa mikä oli erityisen ihanaa. Varsinkin Nuuskamuikkunen, Pikku Myy ja Tuutikki juttelivat paljon, lapset pääsivät vaihtamaan muutamat sanat myös Tiuhdin ja Viuhdin, Hosulin sekä Aliisan kanssa. Muumitaloa ja Hemulin taloa oli hauska tutkia, myös satupolulla oli paljon mielenkiintoista nähtävää. Varsinkin Noidan mökki ja uudistettu hattivattiluola kiinnostivat, koska pääsimme kokemaan ne ensimmäistä kertaa.

Juhannus ja mökkeily
Olimme kolme vauhdikasta päivää mökillä. Uimme, saunoimme ja leikimme kivoja vesileikkejä. Pienet tykkäsivät myös leikkiä leikkimökissä ja tutkia ötököitä. Pelasimme hauskoja mökkipelejä ja tällä kertaa Pekka voitti meidän mökkiolympialaiset. Kaikki lapset saivat osallistumispalkinnot, söpöt mitalit kaulaansa. Söimme mm. herkullista grilliruokaa ja mamman leipomaa mansikkakakkua, nam! Minua ilahduttaa suuresti miten paljon kaikki lapset tykkäsivät tekemistäni hattivateista: Tiesitkö, että hattivattien siemenet tulee kylvää juhannuksena? Niin teimme. Pienet muruset saivat seuraavana päivänä yllättyä, kun siemenistä olikin ihan oikeasti itänyt hattivatteja, hih. Nimittäin söpöt tekemäni hattivatit. Meillä oli kaikenkaikkiaan kiva ja vauhdikas juhannusviikko.

Pekan nimipäivä
Tällä kertaa emme pitäneet isille nimipäiväjuhlia, vaan suuntasimmekin päiväksi Tykkimäkeen. Pekka sai meiltä lahjaksi rannekkeen ja nyt hänkin pääsi kieppumaan laitteisiin. Parhaassa seurassa tietty, hih. Illalla syötiin törkeän hyvää Pekan tekemää rapeata kanaa ja katsottiin yhdessä Aristokatit elokuva.

Heinäkuulta odotan lisää kivoja elämyksiä, juhlia, reissuja ja retkiä. Toivon hyviä kelejä ja jaksamista. Yhteistä aikaa perheen ja läheisten kanssa. ♡ Tässä vielä linkit kaikkiin kesäkuun postauksiin:

maanantai 26. kesäkuuta 2023

Ihana mökkijuhannus

Olen niin kiitollinen siitä, että pääsin viettämään juhannusta rakkaiden kanssa mökillä. Olimme mökillä kolmena päivänä, uimme, saunoimme, pelasimme mökkipelejä ja ihastelimme kaunista järvimaisemaa. Söimme herkullista grilliruokaa ja hampurilaisia, mamman tekemiä maistuvia leipomuksia kuten mansikkakakkua ja päärynä-kinuski kääretorttua, nam. Tietenkin myös marjoja sellaisenaan. Pekka järjesti taas hauskat mökkiolympialaiset, aikaisemmin voittajaksi ovat selviytyneet eno ja mamma, mutta tällä kertaa voittaja oli meidän perheen isi eli Pekka itse, aika hauskaa! Lajeina oli pikamölkky, käpyjen heittämistä koriin, frisbeetä heittämällä keilojen kaatamista ja pallon lyömistä mailalla.

Juhannusaattona laitoimme maahan hattivattien siemeniä. Juhannuspäivänä siemenistä oli kuin olikin kasvanut hattivatteja. Nimittäin tekemiäni pehmoisia hattivatteja, jokaiselle lapselle muistoksi tästä ihanasta juhannuksesta. Voi miten iloiseksi lapset tulivat, se lämmitti. Aina kun lapset tykkäävät tekemistäni leluista, se tuntuu erityisen hyvältä. Mukana meidän juhannuksen vietossa oli myös ompelemani Jussi Juhannus/Saunatonttu. Onneksi se valmistui juhannukseksi, siitä tuli söpö.

Lapsista oli hauskaa leikkiä vesileikkejä järvessä erilaisilla uimapatjoilla, pötkylöillä ja renkailla. Niin meistä aikuisistakin, myös suppailla. Kivaa oli myös lillua paljussa lämpimässä vedessä, siellä loiskutella ja polskutella. Heitellä järveen kiviä, tutkia ötököitä, varsinkin muurahaisia, leikkiä leikkimökissä ja hiekkalaatikolla.

Ihanaa, kun vanhempieni mökki on myös minun ja veljeni perheen käytössä. Olemme sinne aina tervetulleita. Se on erityisen kivaa, kun nyt pääsimme viettämään juhannusta isolla porukalla, koko perhe koolla. Myös isovanhempani S-mamma ja P-pappa tulivat mikä oli mukavaa. Meillä oli paljon juteltavaa ja heistä oli kiva seurata lasten leikkejä. Juhannuksesta jäi paljon ihania muistoja. Olen niin kiitollinen ihmisistä ympärilläni, rakkaasta perheestäni, lapsuuden perheestäni, isovanhemmistani ja muistakin läheisistä.

Meillä oli kaikenkaikkiaan kiva ja vauhdikas juhannusviikko. Alkuviikosta olimme Naantalissa ja Turussa, kävimme mm. Muumimaailmassa ja seikkailupuistossa. Täällä Kouvolassa kävimme kaupoilla, näin ystävääni ja kyläilimme V:n kummien luona. Olipa meillä muuten kivat lettukestit ja pääsin sylittelemään pientä söpöläistä, oi.  Loppuviikosta tosiaan mökkeilimme, kävimme myös Tykkimäessä huvittelemassa ja Pekka teki vähän tapetointihommia. Mitähän ensi viikko tuo tullessaan? Niin kivaa, kun Pekka on lomalla ja loma jatkuu vielä pari viikkoa, ihanaa. ♡

keskiviikko 21. kesäkuuta 2023

Meidän lemppari juttuja muumimaailmassa

Meidän jokaisen mielestä 10 kivointa juttua meidän muumimaailmapäivässä:

V melkein 5v, kolmas kerta Muumimaailmassa

1. Näki Pikku Myyn

2. Sai jutella muumihahmojen (Nuuskamuikkusen, Pikku Myyn, Tuutikin, Hosulin, Aliisan, Tiuhdin ja Viuhdin) kanssa

3. Muumipeikon rakentaman talon putkiliukumäki

1. Muumitalo, sen tutkiminen ja maisemat ikkunoista

2. Muumihahmojen näkeminen + lasten fiilistely

3. Uimahuone, laituri ja drontti Edvard

4. V:n kertomat omakeksimät tarinat lepopaikalla, mm Aliisa löytää ystäviä ja Pikku Myy seikkailee viidakossa

5. Hattivatit, ilmapuntari ja salamointi

6. Kaunis merimaisema + herttainen miljöö

7. Noidan mökki

8. Muumikauppa ja kivat ostokset

9. Ihanat ruusut ja muut kukat

10. Noidan hauskat höpinät

Isi 30v, käynyt monta kertaa Muumimaailmassa (ei tarkkaa tietoa, kuitenkin käynyt meistä eniten)

1. Muumihahmojen näkeminen

8. Noidan höpinät

9. Vilijonkan höpinät

10. Pikku Myyn höpinät

Kaikki hahmot olivat mainioita ja hoitivat roolinsa hyvin ♡